2024-02-20 10:17Pressmeddelande

Bjerking etablerar sig i Göteborg

medarbetare applåderar

Det medarbetarägda teknikkonsultföretaget Bjerking inledde under 2023 en nationell expansion och har gått från två kontor, ett i Uppsala och ett i Stockholm, till fyra. I november invigdes det nya kontoret i Luleå och nu etablerar de sig även i Göteborg. Med flera nya ramavtal med kommuner i Västsverige och fokus på rekrytering är målet att vara 50–100 konsulter i regionen inom några år.

Bjerking har vuxit till en stor aktör i Sverige, främst i huvudstadsregionen Stockholm – Uppsala. En stor del av tillväxten kopplat till den gröna omställningen sker dock i andra delar av landet. För att bidra ännu mer till samhällsutvecklingen har Bjerking beslutat sig för att ta en position i dessa regioner, vilket innebär att Bjerking nu etablerar sig i Göteborg.

Genom att etablera Bjerking i Västsverige kommer vi att växa ytterligare, vilket innebär att företaget stärks och stabiliseras, säger Anders Wärefors, vd på Bjerking. Ett större företag, på fler orter och med större uppdrag ger också större utvecklingsmöjligheter för alla medarbetare. Under hösten har vi undertecknat ramavtal med Göteborgs Stad, Kungsbacka kommun och Partille kommun. Dessa ramavtal är en förutsättning när vi nu rekryterar nya medarbetare.

En viktig kugge i den nya satsningen är Ljot Strömseng, ny affärsutvecklingschef och vice vd med en bakgrund från ledande positioner i teknikkonsultbranschen. Senast som vd för den svenska delen av Norconsult, där har han utvecklat verksamheten från att omfatta ett kontor i Göteborg till trettiotre kontor utspridda i landet. Med gedigen erfarenhet av affärsutveckling och företagsledning, med erfarenheter från ett medarbetarägt företag och med sin personlighet har Ljot en perfekt bakgrund för att leda den tillväxt som Bjerking nu planerar.

Bjerking är ett spännande företag med stor potential och med en väldigt stark bas för att kunna utvecklas vidare, säger Ljot Strömseng. Mitt mål är att få in Bjerking i nya geografier med sådant vi är bra på men också ta oss in på marknadsområden där vi inte är idag. Tittar man på en längre period planeras det för investeringar med upp till 1000 mdr i Västsverige. Investeringar och projekt som vi förstås vill vara med och ta del av. Vi rekryterar nu för fullt till vår enhet i Göteborg och intresset är stort. Vi är den största medarbetarägda teknikkonsulten och vi har mycket att erbjuda våra potentiella medarbetare. Vi ser fram emot att bli 100 medarbetare i Göteborgsregionen så småningom.

Bjerkings nya kontor ligger centralt i Nordstan, i United Spaces co-workinglokaler på Östra hamngatan i Göteborg. Läs mer på bjerking.se/kontakt/kontor  Läs mer på bjerking.se/kontakt/kontor

Bjerking är Sveriges äldsta medarbetarägda teknikkonsultföretag. Vi erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom samhällsbyggnad. Våra kontor finns i Uppsala, Stockholm, Luleå och Göteborg. Vi tror på personligt engagemang och kraften i att vara smarta tillsammans. Att bygga vidare på det som fungerar och tänka nytt med innovation och framtidsperspektiv. Genom att utmana och bjuda in till dialog och samarbete tar vi steget mot en framtid som är både hållbar och hälsosam. Läs mer på bjerking.se

Ljot Strömseng
Affärsutvecklingschef och vVD