2024-06-17 06:00Pressmeddelande

Bjerking rekryterar Gustav Silverin till rollen som biträdande Affärsområdeschef Samhällsbyggnad

Gustav Silverin

Det medarbetarägda teknikkonsultföretaget Bjerking har rekryterat Gustav Silverin till rollen som biträdande Affärsområdeschef Samhällsbyggnad med fokus på västra och södra Sverige. Gustav kommer senast från Systra där han arbetat som chef för affärsområdet Civil Design.

Bjerkings Göteborgskontor fortsätter att växa. Senaste rekryteringen är Gustav Silverin som började den 1 juni. Gustav har haft flera ledande roller inom svensk samhällsbyggnad och kommer senast från Systra där han var Affärsområdeschef för Civil Design. Han har tidigare arbetat som chef på AFRY och Vectura.

Som biträdande Affärsområdeschef kommer Gustav att stötta och utveckla affärsområdet Samhällsbyggnad med särskilt fokus på Bjerkings expansion i västra och södra Sverige.

På Systra har jag haft förmånen att bygga upp affärsområdet Civil Design från några få personer till ca 100 anställda på åtta olika kontor i Sverige, berättar Gustav Silverin. De erfarenheterna kommer väl till pass när Bjerking nu börjat expandera utanför storstadsregionen. Min vision är att bidra till en gemensam kultur med arbetssätt som kombinerar det lokala med ett tätt samarbete i hybridform mellan kontoren, där vi arbetar gränslöst och familjärt fast vi sitter utspridda i Sverige. Tillväxten som initialt sker i väst ska hålla en ekonomiskt hållbar takt men redan efter sommaren kommer affärsområdet att ha ett 15-tal anställda i västra Sverige.

När affärsområdet växer i en ny region kommer Gustavs erfarenhet från en liknande tillväxtresa väl till pass, säger Lennart Zetterlund, Affärsområdeschef Samhällsbyggnad på Bjerking. Riktigt kul att Gustav valde Bjerking som sin nästa arbetsgivare!

Gustav förklarar att en av anledningarna till att han har börjat på Bjerking är att det är ett robust, anrikt och medarbetarägt företag. Han anser att det är mycket som känns flyktigt idag och att han liksom många andra söker det som är hållbart och långsiktigt. Detta ser han hos Bjerking.

Bjerking känns som det medelstora företaget med de stora musklerna, tillägger Gustav. Rätt storlek för att kunna behålla den familjära, gemensamma kulturen, men ändå starkt nog för att kunna ta sig an alla typer av projekt. Bjerking har samtidigt rätt fokus, framför allt det genuina arbetet med hållbarhetslöften. Det är en tuff bransch men det här företaget ligger rätt till när marknaden nu sakta ljusnar. Det ska bli spännande att få vara en del av och få bidra till detta!

Läs mer om Bjerkings expansion i väst: bjerking.se/vast

Bjerking är Sveriges äldsta medarbetarägda teknikkonsultföretag. Vi erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom samhällsbyggnad. Våra kontor finns i Uppsala, Stockholm, Luleå och Göteborg. Vi tror på personligt engagemang och kraften i att vara smarta tillsammans. Att bygga vidare på det som fungerar och tänka nytt med innovation och framtidsperspektiv. Genom att utmana och bjuda in till dialog och samarbete tar vi steget mot en framtid som är både hållbar och hälsosam. Läs mer på bjerking.se

Lennart Zetterlund
Affärsområdeschef Samhällsbyggnad