2022-04-20 06:00Pressmeddelande

Bjerking stärker sitt erbjudande rörande trafikplanering

Trafikplanering

Teknikkonsulten Bjerking stärker sitt erbjudande inom infrastruktur och lanserar en ny tjänst. Rekrytering av ny kompetens och nya affärer inom området bidrar till att Bjerking tar nästa steg och ger särskilt fokus till trafikplanering. Detta område, som tidigare sorterats tillsammans med utredningar rörande väg, gata och mark, lyfts nu ut och blir en egen tjänst.

Bjerking meddelar att de förutom Väg, gata och mark nu även erbjuder tjänsten Trafikplanering. Ansvarig för den nya tjänsten är Amanda Ödling som är nyrekryterad till företaget.

Amanda Ödling

Amanda Ödling, Bjerking

- Vi har tidigare haft enstaka konsulter med kompetens rörande trafikplanering men efter ytterligare rekrytering kan vi nu fokusera mer på denna tjänst, berättar Amanda. Arbetet vi utför inom Trafikplanering skiljer sig avsevärt från arbetet inom Väg, gata, mark. Det handlar om tidiga skeden där vi utför trafikutredningar och presenterar lösningar, medan Väg, gata, mark huvudsakligen projekterar och redovisar lösningarna i nästa skede.

Genom tjänsten Trafikplanering kan Bjerking hjälpa sina kunder med: trafikutredningar, parkerings- och mobilitetsutredningar, trafikplaner/strategier, mobility management, trafiksäkerhet och tillgänglighet, resvaneundersökningar, tjänster rörande trafikjuridik med mera. Med de nya kollegorna på plats hoppas Bjerking kunna öka sin marknadsandel rörande trafikplanering och hjälpa kunderna att främja hållbara transportmedel.

- Vi är lite mindre än några av våra konkurrenter men kan i stället erbjuda en flexibilitet och en uppmärksamhet som de inte kan göra, säger Amanda Ödling. Vi har bestämt oss för att bli en kompetent aktör inom detta område och kan redan se hur antalet offertförfrågningar och upphandlingar ökar. Förutom att vi ökat vår kompetens har vi redan genomfört ett antal uppdrag i år.

I januari genomförde Bjerking exempelvis en trafikalstringsutredning gällande en ny tvärförbindelse i Salems kommun och i februari levererade Bjerking en trafiksäkerhetsanalys till Upplands Bros kommun och fler uppdrag genomförs just nu.

Läs mer om tjänsten på bjerking.se

Lennart Zetterlund
Affärsområdeschef Samhällsbyggnad