2023-07-03 06:00Pressmeddelande

Bjerking vinner ramavtal med Trafikverket

Geoteknik i bergtunnel

Det medarbetarägda teknikkonsultföretaget Bjerking har vunnit ett ramavtal med Trafikverket. Ramavtalet rör geoteknik och geokonstruktion för Trafikverkets region öst/Stockholm. Bjerking rankades som nr ett i upphandlingen.

Bjerking är en av landets främsta experter på Geoteknik. Med erfarna medarbetare och borrbandvagnar i både Uppsala och Stockholm har företaget kapacitet att hjälpa sina kunder med alla typer av geoteknikuppdrag på ett snabbt, effektivt och hållbart sätt. Nu har företaget vunnit Trafikverkets upphandling geoteknik och geokonstruktion för Trafikverkets region öst/Stockholm.

Det här är väldigt roligt och en milstolpe för oss på Bjerking, berättar Lennart Zetterlund, affärsområdeschef samhällsbyggnad och ombud i upphandlingen. Vi är starka på Geoteknik med mycket fältresurser och detta är ett ramavtal vi strävat efter att få sedan 2018.

21 företag deltog i Trafikverkets upphandling. Efter genomgång och analyser av anbuden vaskade Trafikverket fram sju leverantörer som erbjöds ramavtal. Högst upp av de tilldelande företagen, och rankade som nummer ett, återfanns Bjerking.

Förutom pris har vi kunnat möta Trafikverkets hårda kompetenskrav berättar Lennart Zetterlund. Vi har byggt upp denna kompetens sedan 50-talet och 2019 byggde vi upp ett team för geohydrologi. Det innebär att vi med våra fältresurser blir väldigt starka och heltäckande. Att vi dessutom finns både i Stockholm och Uppsala visar ju dessutom på en tydlig lokal förankring som var en av utvärderingskriterierna.

Läs mer på Bjerkings hemsida:

Tjänsten Geoteknik

Tjänsten Geokonstruktion

Tjänsten Hydrogeologi

Hållbarhetslöfte för Geoteknik och hydrogeologi

Bjerking är Sveriges äldsta medarbetarägda teknikkonsultföretag. Vi erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom samhällsbyggnad. Våra större kontor finns i Uppsala och Stockholm. Vi tror på personligt engagemang och kraften i att vara smarta tillsammans. Att bygga vidare på det som fungerar och tänka nytt med innovation och framtidsperspektiv. Genom att utmana och bjuda in till dialog och samarbete tar vi steget mot en framtid som är både hållbar och hälsosam. Läs mer på bjerking.se

Lennart Zetterlund
Affärsområdeschef Samhällsbyggnad