2021-12-03 07:02Pressmeddelande

Bjerkings hållbara kontor blir träffpunkten för angeläget samarbete

Teknikkonsulten Bjerking har flyttat in i sitt nya kontor på Kungsgatan 36A i centrala Uppsala. Fredagen den 26:e november var det invigning tillsammans med ett stort antal kunder och samarbetspartners – en efterlängtad träff för att samtala om aktuella frågor och fira det nya kontoret som är ett av Uppsalas mest hållbara, med 90 procent återbrukade möbler.

- Bjerking är en något mindre spelare i samhällsbyggnadsbranschen, säger Fredrik Frensborg, chef för strategisk affärsutveckling på Bjerking och moderator under invigningen. Den mindre storleken gör det möjligt att arbeta med partners på ett sätt som andra inte kan. Jag tycker att denna invigning har manifesterat detta på ett bra sätt. Kontoret ligger mer centralt än tidigare och i dessa lokaler finns gott om plats för samtal och möten mellan människor. Vi har med glädje konstaterat att det var närmare 350 kunder och partners kom hit för att mötas och diskutera angelägna frågor.

Bjerking hyr de tre översta våningarna i Kungspassagen av fastighetsbolaget Castellum. Huset ligger i centrala Uppsala bara några minuters promenad från stationen och med en hisnande utsikt över hela staden. Byggnaden har två miljöcertifieringar och är byggt i enlighet med Miljöbyggnad guld, vilket är en hög nivå för de mest ambitiösa byggnaderna med uttalad miljöprofil. Dessutom är huset byggt i enlighet med certifieringen Well Building Standard som är en internationell byggstandard som väger in människors välbefinnande i arbetslivet och tar hänsyn till de mjuka värden som påverkar hur vi mår på jobbet.

Bjerking har valt att återbruka så mycket inredning som möjligt från det tidigare kontoret i stället för att kassera och köpa nytt. Återbruk är en välkommen trend för Bjerking som är ett konsultföretag inom samhällsbyggnad med höga ambitioner inom hållbarhet.

Towe Råström, miljökonsult på Bjerking, berättade om arbetet med återbruk i samband med kontorsflytten under ett av miniseminarierna på invigningen. 90 procent av inredningen är återbrukad och cirka 20 procent av den gamla inredningen är rekonditionerad. Utöver diskussionen om återbruk diskuterades även ämnen som klimatbantning i infrastrukturprojekt och Life Science-branschens roll i klimatomställningen vid seminarierna på invigningen.

Här finns plats för alla som vill omtänka framtiden tillsammans med oss!

- Hållbarhet är centralt i allt vi gör, säger Anders Wärefors, VD för Bjerking. Även när vi flyttar till nytt kontor. Det är fantastiskt att vi lyckats återbruka så stor del av inredningen från det gamla kontoret där vi huserade i över 15 år. Vi är också stolta över att arbeta i ett av Uppsalas mest hållbara kontor. Invigningen blev väldigt lyckad och vi välkomnar nu alla kunder och samarbetspartners till vårt kontor framöver för mer samarbete samtidigt som vi vill locka våra medarbetare att vara mer på kontoret igen efter lång tid på hemmakontoret. Här finns plats för alla som vill omtänka framtiden tillsammans med oss!

Länkar:

Videoklipp från invigningen den 26 november 2021

Läs mer om återbruk av inredning i pressmeddelande från MER Arkitekter

Läs mer om Kungspassagen på Castellum.se

Fredrik Frensborg