2022-06-07 09:40Pressmeddelande

Bjerkings i Innovationsföretagens styrelse

Anders Wärefors, vd Bjerking

Teknikkonsultföretaget Bjerkings vd Anders Wärefors, har blivit invald i Innovationsföretagens styrelse. Samtidigt kan Bjerking presentera ett resultat som visar att företagets lönsamma tillväxtresa nu fortsätter efter några utmanande år under pandemin. Företaget visar på en betydande uppgång och prognosticerar ett fortsatt gott resultat.

Bjerking ser ut att gå en lysande vår och sommar till mötes genom att visa starka ekonomiska resultat. Samtidigt blir Bjerkings vd Anders Wärefors invald i Innovationsföretagens styrelse.

Vid Innovationsföretagens årsmöte den 12 maj valdes en delvis ny styrelse med Sara Lindmark, vd för Together Tech, som ny ordförande. Utöver Anders Wärefors tillträder även två andra nya ledamöter; Alexandra Hagen, vd White Arkitekter AB och Tore Strandgård, vd Incoord AB.

- Det är förstås med stolthet jag tackat ja till denna styrelsepost, berättar Anders Wärefors. Det är både en ära och ett ansvar att få en sådan roll. Vår bransch behöver synas mer i samhällsdebatten och Bjerking har ett gott rykte när det gäller vårt hållbarhetsarbete så jag tror vi kan bidra på ett bra sätt när Innovationsföretagen ska positionera sig i dessa sammanhang.

Samtidigt som branschen på detta sätt bekräftar Bjerkings roll på den svenska marknaden kan företaget presentera ett positivt resultat. Q1 har gått bra och Bjerking kan rapportera en vinst på 20 MSEK och en rörelsemarginal på 14 procent. Men även framöver ser det bra ut. Bjerking prognosticerar ett fortsatt gott resultat med en årstillväxt på 13,8 procent.

- Precis som många andra har vi varit negativt påverkade av pandemin, säger Anders Wärefors. Men nu kan vi fortsätta vår tillväxt. Vi har genomgående en mycket bra beläggningssituation och samtidigt som vi rapporterar ett fint ekonomiskt resultat rekryterar vi. Bara under våren har vi välkomnat över 40 nya medarbetare till företaget.

Läs mer hos Innovationsföretagen

Anders Wärefors