2020-10-08 14:45Pressmeddelande

Bjerking är årets hållbara företag i Uppsala

HR-chef Malin Gardikro och VD Anders WäreforsHR-chef Malin Gardikro och VD Anders Wärefors

VD Anders Wärefors tog emot priset för Årets hållbara företag i Uppsala idag:

Wow - så tacksam och stolt jag känner mig! Personligen tycker jag det här är ett av de finaste pris man kan få! Att få utmärkelsen ”Årets hållbara företag” i just Uppsala, som blivit utnämnd till Sveriges bästa klimatstad både 2018 och 2020, och dessutom årets globala klimatstad – det är stort!

Det är med stor ödmjukhet och tacksamhet vi tar emot priset, eftersom det finns många som är duktiga på hållbarhet i Uppsala och gör fantastiska insatser. Ett stort tack till alla fantastiska medarbetare och eldsjälar på Bjerking, det är helt och hållet er förtjänst att vi får det här priset!

Ett stort tack också till Ngenic och Andersson & Tillman, ni gör grymma insatser i era företag! Jag har själv Ngenics utrustning hemma och den funkar kanonbra, och Andersson och Tillmans närproducerade produkter är ju i en klass för sig!

Det här priset är verkligen ett uppmuntrande steg på vägen för oss. Men vi behöver alla ta ytterligare kliv! Hållbarhetsfrågorna, och inte minst klimatutmaningarna, behöver lösas! Och där hoppas jag att vi alla kan bidra. Då blir vi alla vinnare!

Vanligtvis sker denna prisutdelning vid en fantastisk gala men i år pga pandemin blev det en lunch på slottet för de nominerade medan publiken fick delta digitalt.

Juryns motivering löd:

Att lära rätt utifrån de tre dimensionerna av hållbarhet; socialt-, miljömässigt och ekonomiskt ansvarstagande är inte alltid helt enkelt. Att sedan leva som man lär är vad som karaktäriserar ett hållbart företag. För att det ska vara relevant på sikt ska hållbarhetsfrågorna integreras i kärnverksamheten och de viktigaste tillgångarna i företaget ska involveras arbetet.

För 77 år sedan förstod grundaren Sven-Erik receptet på hållbarhet. Han förstod att en av huvudingredienserna är att integrera hållbarhet i sina uppdrag, i sin kärnverksamhet. Han förstod att det är inom företagets olika tjänsteområden som kunskap om hur man utvecklar lösningar för moderna och hållbara samhällen ska finnas. Han förstod att ett rågat mått engagerade medarbetare som äger och arbetar tillsammans är deras viktigaste tillgång och att det är så man kan skapa en trygg arbetsplats, där det viktigaste målet är att bidra till ett gott samhälle. Till sist såg han till att krydda det med en stark lokal förankring där de hela tiden arbetar nära kunden och så var receptet klart.

Läs mer om Företagargalan här.

Bjerking är Sveriges äldsta medarbetarägda teknikkonsult. Vi är heltäckande inom bygg och anläggning och erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom samhällsbyggnad. Vi har verksamhet i huvudstadsregionen. Läs mer på bjerking.se

Anders Wärefors
Anders Wärefors